Juleinterview fra Fyens Stiftstidende.

Sanne Stemann Knudsen er de små skolers kvinde

Byrådsmedlem Sanne Stemann Knudsen fra Radikale Venstre er født og opvokset i Kerteminde, hvor hun har boet det meste af sit liv. Hun kommer fra en politisk familie: Hendes morfar var i 60'erne borgmester i Kerteminde, mens hendes mor som ung rødstrømpe var byrådsmedlem i 70'erne. Foto: Kim Rune

22. december 2016
Det ærgrer stadig Sanne Stemann Knudsen fra Radikale Venstre, at Fjordvangskolen måtte lukke. Men hendes politiske kamp for en decentral skolestruktur har også budt på sejre.
For Radikale Venstres byrådsmedlem har de første tre år i byrådet budt på både sejre og nederlag i hendes arbejde med skoler og daginstitutioner. Det er et af de områder, Sanne Stemann Knudsen prioriterer højt.
En af de første sager, hun som byrådsmedlem kæmpede imod, var lukningen af Fjordvangskolen i Kerteminde.
- Det var en rigtig god, lille skole, der løftede opgaven. Skolen betød noget for bosætningen i kvarteret. Der er nemlig et tydeligt mønster i, hvor man vælger at bo, og der har skoler betydning, siger hun.

Sanne Stemann Knudsen er født i 1958 og opvokset i Kerteminde.Hun er gift med Kim, og tilsammen har de fire sammenbragte børn plus 18-årige Lasse, der stadig bor hjemme.
Sanne Stemann Knudsen underviser som gymnasielærer på Odense Katedralskole i Dansk og Italiensk.
I fritiden er Sanne Stemann Knudsen en ivrig løber, men holder pause i øjeblikket på grund af en skade.
Personlige stemmer ved valget i 2013: 506

Fjordvandskolen lukkede i 2015 på trods af Sanne Knudsens store modstand, og alle elever blev sendt til Kerteminde Byskole.
- Det gik heller ikke lang tid før, flere af de byrådspolitikere, der stemte for lukningen, fortrød. For der er pladsmangel på Kerteminde Byskole. Det ærgrer mig stadig, fortæller hun.
Sanne Knudsen oplevede til gengæld en stor sejr dette efterår, da et spareforslag, der gik på, at alle kommunens seks skoler i stedet skulle blive til to store, blev droppet. Decentralisering på skoleområdet var netop en af de sager, hun gik til valg på i 2013.
- Det var en god beslutning, for decentral ledelse driver bedre skoler. Skoleledelse kræver hjerte og engagement, og det er min faste overbevisning, at ledelsen vil være mere markant, hvis man er autonom, i stedet for at man sidder som over-overleder. Skoler i lokalmiljøet giver børnene et mere sammenhængende skoleliv. Og så er der bosætningen, altså det økonomiske, siger hun.

Skoler giver tilflyttere
- Vi skal have gjort noget ved vores bosætning, for vi har mangel på borgere, der kan bidrage til kommunekassen, siger Sanne Knudsen.
Andelen af gode skatteborgere i Kerteminde Kommune under 64 år er faldende, mens andelen af ældre er stigende, hvilket er med til øge udgifterne på ældreområdet.
Og for Sanne Knudsen hænger nye tilflyttere tæt sammen med, at skolerne ikke er samlet i store enheder.
- Vi kan godt lave besparelser, men det er vigtigt, at vi ikke gør det på skoleområdet og dagsinstitutionerne, siger hun.
Skolen fungerer som et omdrejningspunkt for lokalsamfundet, fortæller hun.
Det stod endnu mere klart for hende, efter hun havde læst de mange høringssvar til forslaget om at lave to store skoledistrikter.
- Der var så mange høringssvar, og 9 ud 10 af dem ønskede at beholde deres skole. Det gjorde et stort indtryk, siger hun.
- Forældre er glade for, at der er en skole i nærområdet, for det letter familielivet og giver tryghed, og derfor kan det trække i forhold til bosætning, siger hun.

Landsby-potentiale
Sanne Knudsen nævner Marslev som et eksempel på et område, hvor der er et rigtig godt potentiale for nye tilflyttere i kommunen.
- Det ligger tæt på Odense, der er byggegrunde, og der kommer et nyt børnehus, siger hun.
- Det er vigtigt, at vi som kommune udnytter de muligheder, som hver landsby har - deres særlige karakter og placering. Vi skal tænke lidt frem og ikke skyde os selv i foden, når vi laver besparelser, siger hun.

Af: Anna Hjortsø Schmidt